Groep 1-2

Afbeeldingsresultaat voor de klas dagmar stam
Wij zijn Timothy, Giel, Stan, Fer, Jens, Elise, Jenthe, Isa, Sven, Lars, Bram W, Wiktoria, Stein, Saar, Timo, Vera, Sem, Lauren, Lynn, Tim v L, Bram vd L, Raffael, Plien, Jackie, Sien, Lieke, Sjors, Bram v E, Sil, Jelle, Laura, Wes en Tim W en samen zijn wij groep 1-2 a en groep 1-2 b.

Al heel gauw komen er nog een paar nieuwe vriendjes en vriendinnetjes bij die samen met ons en onze juffen Jos, Alison en Lieke  er een heel fijn schooljaar van gaan maken.
 
De juffen in groep 1-2 a zijn:
juffrouw Alison: maandag, donderdag en vrijdag
en
juffrouw Jos: dinsdag en woensdag.

De juf in groep 1-2 b is:
juffrouw Lieke: heel de week.

Nu zijn onze groepen nog klein, maar tijdens dit schooljaar komen er allemaal nieuwe vriendjes en vriendinnetjes bij. 

Op deze algemene pagina staat er van alles te lezen wat er in onze groepen gebeurt en wat de regels en afspraken zijn. Nieuwsgierig naar onze dagelijkse gang van zaken? klik dan op het kopje nieuws van groep 1-2.

Wij gaan er met onze juffen een super fijne tijd van maken!!!


Een doorsnee schooldag in groep 1-2:

Om 8.20 uur gaat de zoemer. De kinderen komen samen met papa, mama, opa, oma of oppas  naar binnen. Daar zien de kinderen al snel de kapstok. De kapstok is voorzien van de naam (en gelukkig een sticker, omdat we nog niet allemaal kunnen lezen).
Ieder kind heeft drie eigen haakjes
-een haakje voor de jas 
-een haakje voor de eigen gymtas, voorzien van onze naam en gelukkig weer dezelfde sticker. De tas blijft het hele jaar op school hangen.
-een haakje voor de overblijftas opgehangen.

Nadat we onze jas opgehangen hebben, leggen we ons fruit in de fruitbak, onze drinkbeker in de mand en daarna gaan we naar binnen. Onze juffen staan bij de deur en wensen ons goedemorgen.

Vervolgens gaan we naar de kring toe, waar allerlei materiaal ligt waar we met de andere vrienden of alleen mee aan de slag kunnen gaan. Op de tafels liggen nog werkboekjes waar we 's morgens ook altijd in mogen werken.  en kletsen nog gezellig wat met onze ‘buurman’ of ‘buurvrouw’ of gewoon nog even met papa, mama, opa, oma of oppas totdat om 8:30 uur de tweede zoemer gaat en we echt gaan beginnen.
Op sommige dagen werken we nog even door en gaat de juf met kleine groepjes kinderen aan de slag.

In de kring beginnen we altijd met elkaar goedemorgen te wensen.Door het jaar heen leren we om dit in heel veel verschillende talen te doen. Niet schrikken als we ineens ook in het Grieks, Frans, Duits, Noors, Engels, Zweeds, Pools, Turks, Indonesisch goedemorgen zeggen!

Met het volgende liedje vraagt de juf aan ons welke dag het is:

Luister goed ik heb een vraag

Luister goed ik heb een vraag 

Welke dag is het vandaag 

Is het maandag, dinsdag of woensdag 

Is het donderdag ja of nee? 

Is het vrijdag, zaterdag of zondag 

Wie heeft er een idee? 

Op de weekwijzer van PomPom bekijken we wat de goede dag is. Het hulpje hangt er ook bij wat het weer deze dag wordt.

Daarna bekijken we samen wat het programma van die ochtend of middag is. Hiervoor heeft onze juf grote kaarten met tekeningen opgehangen op hetzelfde bord aan de muur (de picto's).

En dan start de kringactiviteit. Dit kan van alles zijn. We werken met (zelfgekozen) thema’s. De kringactiviteiten hebben te maken met het thema. Dit kunnen zijn:
* Taal activiteiten:
    - weekendpraatje
    - versjes
    - spelletjes
    - voorlezen uit een prentenboek of voorleesboek
    - taalspelletjes: rijmen, woorden in stukken hakken,
    - letters aanbieden
    - auditieve oefeningen, etc.

* Rekenactiviteiten:
- tellen
- cijfers herkennen, cijfers koppelen aan aantallen voorwerpen, ontbrekende cijfer invullen
- vergelijken van voorwerpen op aantal: meer, minder, evenveel
- op volgorde leggen van voorwerpen -> grootte, dikte, lengte, breedte, gewicht, kleur
- etc.

* Wereldoriëntatie:
- bespreken van ‘geografische’, ‘geschiedkundige’, ‘bouwkundige” en gewone ervaringen die met het thema te maken hebben.

* Muziek:
- liedjes aanleren
- eenvoudige muzieknotatie
- luisteren naar geluiden
- spelen op instrumentjes

* Leefstijl:
- vanuit de methode “leefstijl” werken we aan de sociaal-emotionele kant van onze ontwikkeling.

Wanneer de juf merkt dat we onze aandacht er niet meer zo goed bij kunnen houden gaan we NATUURLIJK BEWEGEN. Samen met de juf gaan we naar buiten en krijgen daar allerlei bewegingsvormen in het thema waar we mee bezig zijn aangeleerd. Daarna zijn we weer helemaal fris om er tegen aan te gaan.

Na de kringactiviteit gaan we werken. Onze keuze is vrij. Op maandag echter, legt onze juf uit welke taakjes we de komende week af moeten hebben.  Voor groep 1 zijn dit twee taakjes. De juffen zorgen naast de taakjes ervoor dat het aanbod waaruit we kunnen kiezen heel ruim is. Ze zorgen voor extra aanbod -> dat heeft ook te maken met het thema. We mogen hier voor kiezen, maar het hoeft niet.
Voordat we aan de slag gaan, denken we eerst heel goed na over wat we gaan kiezen. We zetten onze denkvingers tegen ons hoofd .

Stap 1: wat ga ik doen?
Stap 2: wat heb ik daarvoor nodig en waar ga ik het halen?
Stap 3: waar ga ik zitten?
Stap 4: Doe ik het alleen? Lekker makkelijk, dan hoef ik met niemand rekening te houden. Doe ik het samen? Dan moet ik eerst hele goede afspraken maken.
Stap 5: alles wat ik doe, doe ik op mijn aller, aller, aller best! (met de duimen omhoog)

De juf zegt dan:

Een, twee, drie:Zijn het vingers met plannen die ik zie?
Wij hebben ondertussen nagedacht en steken onze vingers op. De juf geeft aan een paar kinderen een beurt en bespreekt met hen de stappen en gaan vervolgens aan de slag.


Als het tijd is om op te ruimen, zingt de juf:

10, 10, 10, laat al je vingers zien
niet meer spelen , niet meer praten
houd de juffrouw in de gaten
10, 10, 10, laat al je vingers zien.
(wijze; hop, hop, hop, paardje in galop)


We laten alles liggen waar we mee bezig zijn en gaan voor de juf op de grond zitten. We bespreken hoe de speelwerktijd is verlopen. Dit doen we aan de hand van de plannen die we van te voren gemaakt hebben en bespreken vervolgens hoe we de volgende keer verder kunnen gaan.
En dan gaan we opruimen. We stropen onze mouwen op, blazen 3x in onze handen en zeggen dan: AAN DE SLAG!!!! Natuurlijk ruimen we eerst onze eigen spullen op en dan gaan we de andere kinderen helpen.

Als iedereen weer in de kring op zijn/haar eigen plaats zit, gaan we fruit eten. De hulpjes van de week halen de fruitbak en schillenbak en zetten deze in het midden van de kring. Zij delen het fruit uit. Als iedereen het fruit heeft, zingen we voordat we gaan smikkelen en smullen nog samen een liedje:

Een appel en een peer en een mandarijn,
eet maar fijn, eet maar fijn

En een appel en een peer en een mandarijn,
eet maar fijn. Smakelijk eten allemaal. 

                      
Na de fruitkring gaan we buiten spelen. We doen dit op de kleine speelplaats, maar soms ook bij de speeltoestellen.


Rond kwart voor twaalf gaan we naar binnen. We ruimen natuurlijk eerst de spullen op en daarna gaan we bij de streep staan. Daar zingen we nog een liedje, terwijl we zo veel mogelijk het zand van onze kleren afkloppen:


b.v.:                                                                        
lekker rennen in je blootje,                                                
schelpen zoeken op het strand                                         
varen in een rubber bootje                                                
zonnen in een warm land                                                  
en overal ligt zand

zand op je boterham
zand in je haar
bah wat voelt dat naar
zand in je oren
van achter en van voren
zand, zand, zand


of 

Klop het zand van je handen
Stamp je voeten op de grond
Veeg het zand van je kleren
Buiten spelen is gezond, HOI


We sluiten de ochtend af met nog een korte kringactiviteit. (zie mogelijkheden kringactiviteiten).
Om half één zitten alle kinderen met hun overblijfspullen aan tafel. Klaar om gezellig met z'n allen te gaan eten.
Hierbij krijgen we hulp van een ouder bij het open maken van de bekers en broodtrommels. Ook zorgt deze ouder ervoor dat de tafels na het eten weer schoon zijn voor de middag.  
Vanaf kwart voor één mogen die kinderen klaar zijn naar buiten om even lekker te gaan spelen.

Het middagprogramma start om kwart over één en verloopt ongeveer hetzelfde.

Extra activiteiten zijn:
· werken met de techniektorens (we hopen dat er ook dit jaar weer ouders zijn die zin en tijd hebben om ons hierbij op de vrijdagmorgen te komen helpen).

· Computeren in het computerlokaal (we hopen dat er ook dit jaar weer ouders zijn die zin en tijd hebben om ons hierbij op de vrijdagmorgen te komen helpen).

· Gymlessen: dit zijn spel-, materiaal- en toestellessen.

· Schooltelevisie: op vrijdagochtend kijken we het programma: schatkast, maar ook koekeloere en warreltaal vinden we heel leuk om te kijken.

· Kleine kring: terwijl de rest van de klas zelfstandig werkt, komen er een aantal kinderen bij de juf in de kring of aan de ronde tafel. Dan oefenen we speciale taal- en rekenactiviteiten. De kinderen zie zelfstandig werken, proberen op dat moment ook een probleem die er mogelijk zou kunnen zijn, zelf op te lossen. Ze kunnen natuurlijk wel hulp vragen aan elkaar. 

Zo nu hebben jullie een beetje een idee van hoe het er bij ons in de klas aan toe gaat.
Heel veel groetjes van alle kinderen van groep 0/1 en juf Jos en juf Mariken



Handig om te weten in groep 1-2

Het halen en brengen van de kinderen:
Onze schooltijden zijn maandag, dinsdag en donderdag van 8:30 uur tot 14.45 uur en op woensdag en vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.  ’s Morgens gaat de zoemer 10 min voor aanvang van de school. De kinderen mogen met de ouders rustig binnen komen. Wij willen u vragen om het afscheid niet te lang te laten duren. Bij regen mogen de kinderen meteen naar binnen.
Aan het einde van de middag komen de kinderen samen met de leerkracht naar buiten. Bij het zien van ouders/oppas of buitenschoolse opvang lopen kinderen hiernaar toe. Zien de kinderen deze niet, dan blijven ze bij de leerkracht wachten.
 
 
De kinderen hebben een eigen kapstok:
Alle kinderen hebben een eigen kapstok, herkenbaar aan hun eigen naam en sticker. Hier wordt de jas en overblijftas aan gehangen. De gymschoenen mogen in de daarvoor bestemde gymtas.
In de winter is het gemakkelijk voor de kinderen wanneer de handschoenen aan een touwtje door de jas zitten.
 
 
Fruit eten:
Halverwege de ochtend eten we in de klas samen het fruit op dat de kinderen van thuis meenemen. Deze mag het kind ’s ochtends in de daarvoor bestemde bak leggen. Het is makkelijk wanneer u niet te veel meegeeft, het fruit/bakje voorzien is van naam en het fruit al geschild is wanneer dit nodig is. De kinderen mogen altijd water drinken in de klas, maar ze mogen ook van thuis drinken meenemen.
 
 
Continurooster:
Op ’t Rendal werken we met een continurooster. Dit betekent dat alle kinderen tussen de middag overblijven en het meegebrachte lunchpakketje opeten. De drinkbeker mag ’s ochtends in de daarvoor bestemde bak gezet worden. Deze wordt in de koelkast bewaard. De boterhammen mogen in de tas blijven. Alle kinderen lunchen van 12.30 uur tot 12.45 uur in het eigen klaslokaal met de juf en een hulpouder.
na de lunch gaan de kinderen onder begeleiding buiten spelen tot 13.15 uur.
 

Verjaardagen:
In overleg met ouders wordt een moment afgesproken om de verjaardag in de klas te vieren. Tenzij anders is afgesproken zal dit in de ochtend meteen om 8.30 uur zijn. De ouders van de jarige zijn van harte welkom om mee feest te vieren.
We werken op school met een snoeppot. De jarige kiest 2 potten waaruit de kinderen een traktatie mogen kiezen. U hoeft zelf dus niet voor een traktatie te zorgen.
 
Uitnodigingen:
Het geven van een kinderfeestje is natuurlijk super leuk. Wij willen u echter vragen of u de uitnodigingen bij de kinderen thuis in de brievenbus zou willen stoppen.
 
Jarige familieleden:
Voor een jarige papa, mama, opa of oma mogen de kinderen iets maken. Het is fijn wanneer tijdig doorgegeven wordt wanneer het feest is, zodat wij hier rekening mee kunnen houden.   
 
 
Thema’s en projecten:
Wij werken aan de hand van thema’s en projecten. Via de website kunt u volgen waar we mee bezig zijn. Dit wordt per project bijgehouden.
Mocht u thuis spullen hebben over het thema dan mogen deze meegegeven worden. Graag voorzien van naam.
 
 
Kosteloos materiaal:
Lege dozen, wc-rolletjes, boterbakjes, etc. kunnen we altijd gebruiken, maar…. We hebben nauwelijks plaats om het op te bergen. Als u het thuis bewaart, geven wij een seintje als we het nodig hebben.
 
 
Letters schrijven:
Als de kinderen geïnteresseerd raken in letters, woorden of hun eigen naam schrijven, dan is het verstandig om meteen de goede letters te gebruiken. Dit zijn ze:
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x ij z
u kunt dan meteen in de gaten houden of uw kind het potlood goed vasthoudt.
 
 
Een kijkje nemen in de klas:
Na schooltijd mag u altijd even binnen komen om te kijken waar we mee bezig zijn en wat uw kind heeft gemaakt. Echte gesprekken doen we het liefst op afspraak, zodat dat ook rustig kan verlopen.



Gymschoenen:
Onze school beschikt over een speelzaal waar we heerlijk spelen en echte gymlessen hebben. Als het regent maken we hier ook gebruik van. Wij willen u vragen om uw kind hiervoor gymschoenen mee te geven. Het liefst schoenen met elastiek of klittenband. Ieder kind heeft zijn/haar eigen gymtas (voorzien van naam en sticker) aan de kapstok hangen waar de eigen schoenen in bewaard kunnen worden.
 
 
 
Bibliotheek:
Iedere maandagmiddag van 12:45 uur tot 15:00 uur is het bibliotheekservicepunt geopend. Daar kunt u een gratis abonnement krijgen voor uw kind. De kinderen van groep 1 mogen onder schooltijd van 13:45 uur tot 14.00 uur daar hun boeken gaan ruilen. Dit doen ze onder begeleiding van de medewerkers van de bibliotheek, zodat het programma op school gewoon door kan gaan, maar iedereen toch de mogelijkheid heeft om in Lierop naar de bibliotheek te gaan. Want lezen en voorgelezen worden is zo gezellig en belangrijk. Tussen 14:45-15:00 uur mag u zelf met uw kind en/of eventuele broertjes/zusjes naar de bibliotheek.

Mocht u na nog vragen hebben, loop dan gerust even binnen.
Afbeeldingsresultaat voor naar huis dagmar stam